Servicens funktion
En kommune kan hente Indkomstoplysninger på alle borgere i Danmark, og er ikke begrænset til egne borgere. Indkomstoplysninger på den enkelte borger er begrænset i henhold til den abonnementsaftale der indgås mellem SKAT og den kommune der anvender servicen. Aftalen og filtreringen er baseret på det lovgrundlag, der giver kommunen ret til at hente data i forbindelse med en konkret sag.
EIndkomst har indkomstdata tilbage til 2008. Det må dog forventes at der løbende hvert år slettes ét skatteår.
Servicens datagrundlag
Input:
For en borger angives personnummer og en søgeperiode. Søgeperioden kan enten vælges for lønperioden eller for dispositionsdato. Bemærk at en lønperiode kan være fra én dag til flere måneder, og de lønperiode hvor søgeperiode har helt eller delvist overlap kommer ud i resultatet.
Anvenderen identificerer sig med SE-nr og abonnementskode. Abonnementskode er givet ved den abonnementsaftale som er indgået med SKAT, og reflekterer den lovhjemmel hvormed kontroloplysninger hentes.
Output:
Indkomstoplysning om en borger i overensstemmelse med abonnementsaftalen. Et eksempel på detaljeret indkomstoplysninger finder du i bilagsfilen for integrationsbeskrivelsen (referencen i integrationsbeskrivelsen er [WSDL-EXT]).
Servicens forretningsmæssige kobling til øvrige services
Servicen kan med fordel anvendes i sammenhæng med servicen
- SF0770_E - IndkomstAbonnementVedligehold der er en hændelsesbaseret udstilling af indkomstoplysninger, hvor der modtages nye oplysninger om indkomstændringer. Derved er det muligt for anvendersystemerne at opbygge en lokal regel baseret beregningsmotor, der løbende f.eks. på månedsbasis kan beregne om der har været ændringer i en borgers indkomst.
Adskillelse fra øvrige services i samme dataområdet
Følgende services giver aggregerede oplysninger omkring en borgers indkomst og skattebetaling for foregående år:
- SF1570 - Personkontroloplysning er en opslagsservice, hvor man via et abonnement kan få adgang til detaljeret skatteoplysninger, så som løn, honorarer m.v., Aktieoplysninger, Renteudgifter og restgæld, Biloplysninger mv.
Følgende services relaterer sig til indberetning af indkomst til eIndkomst:
- SF0770_B - IndkomstOplysningIndberetService anvendes til oprettelse af et ansættelsesforhold, indberetning af indkomst og modtagelse af eSKattekort.
- SF0770_D - ESkattekort anvendes til at hente gældende skattekort i forbindelse med et ansættelsesforhold.
Fagsystemerne, som ønsker at teste den service skal selv oprette testdata i demosystem for SKAT eIndkomst. KOMBIT har en vejledning, som beskriver hvordan indkomstdata kan oprettes. Fagsystem kan bestille specifikke SE-nr. som abonnementsaftalerne tilknyttes. Ligeledes kan de bestilles SE-nr, som indkomstoplysninger indberettes til. Dette kan ske ved at rette henvendelse til KDI@KOMBIT.dk