Om VedligeholdTilmelding

Formål
SF2250 Formålet med servicen er at en borger/virksomhed kan til- og afmelde sig NemSMS, samt ændre på stamdataoplysning, hvilket sker gennem NemSMS løsningens register (eBoks).

Der kan ikke indgås aftaler på denne service

Versionsnr.
1.0
Pris
Brug af denne service i test- og produktionsmiljøet er indeholdt i buffetprisen, som består af en fast pris for brug af de fleste services på Serviceplatformen. Læs mere om afregningsmodellen for Serviceplatformen på:

http://www.kombit.dk/indhold/afregning-brug-af-serviceplatformenTilslutning og anvendelse af Digital post NemSMS, er forbundet med en yderligere omkostning. For Digital post kan priserne findes på Digitaliseringsstyrelsens portal med følgende link:

Digital post: https://digst.dk/it-loesninger/digital-post/anvendelse/priser/

NemSMS: https://digst.dk/it-loesninger/nemsms/om-loesningen/priser/

Status
Fuldt tilgængelig  Oppetid100,0%  Svartid0 ms
Beskrivelse
Servicens funktion

Serviceplatformen udstiller en SOAP service, hvor fagsystemet, på vegne af en borger/virksomhed, kan foretage til/afmeldninger og registrere mobilnummer til NemSMS. Fagsystemet kalder først NemSMS for at oprette/opdatere borgerens data, for derefter gennem et nyt kald at tilmelde borgeren til NemSMS. Borgeren skal herefter bekræfte tilmelding ved at besvare en SMS eller mail, før NemSMS bliver aktiv. Hvis borgeren/virksomheden er oprettet i forvejen, vil data for denne blive opdateret.

Servicens datagrundlag

Oprettelse/Opdatering af slutbrugerstamdata til NemSMS

Inputdata: borgerens cpr-nr./virksomhedens cvr-nr., mobilnummer og e-mails.

Outputdata: Accept/afvist

Til/afmeld slutbruger til NemSMS

Inputdata: borgerens cpr-nr./virksomhedens cvr-nr. og indikator om til- eller afmelding af NemSMS.

Outputdata: Accept/afvist

Servicens forretningsmæssige kobling til øvrige services

Servicen er forretningsmæssigt koblet til følgende service:

Afsendelse af Digital post, NemSMS og Fjernprint post Forespørgsel på tilmeldingsstatus på Digital post og/eller NemSMS Modtagelse af opdatering om til- og afmelding af Digital post og/eller NemSMS via Beskedfordeler Der er en forsætning, at der er indgået en serviceaftale på SF1600, før der kan afsendes SMS’er og foretages opslag af tilmeldingsstatus.

Type
Dette er en gennemstillinsintegration, som opretter eller opdaterer en borger eller en virksomhed i tilmeldingsregistret for NemSMS. Hvis borgeren er oprettet, bliver borgerens stamdata opdateret.
Dataelementer
Input og Output
Teknisk beskrivelse
Servicen er udstillet med følgende sikkerhedmodeller SAML - Token Læs mere om sikkerhedsmodellerne her: https://share-komm.kombit.dk/P013/Delte%20dokumenter/Forms/Vejledninger%20%20Leverandrer.aspx

Servicens endpoint er følgende

Serviceplatformen service URL:

  • Produktionsmiljøet: https://prod.serviceplatformen.dk/service/NemSMS/VedligeholdTilmelding/1
  • Testmiljøet: https://exttest.serviceplatformen.dk/service/NemSMS/VedligeholdTilmelding/1
Vilkår for servicen
Anvendelse af servicen på produktionsmiljøet For at kunne opdatere tilmeldingsregistret for NemSMS, skal kommunen registrere sig, som anvender af tilmeldingsregistret i Digital posts administrationsportal. Digital posts administrationsportal kan tilgås med følgende link: https://nemlog-in.dk/login.aspx/noeglekort. Bemærk at anvenderen enten skal benytte Nøglekort eller medarbejdercertifikat til at logge på. Ved registrering tildeles kommune et SysID, som skal registres på Serviceplatformen i forbindelse med oprettelse af Serviceaftale på NemSMS. Bemærk at for at kunne sende SMS via NemSMS, skal der også indgås serviceaftale for SF1600 print. Her skal der også anvendes et SysID, som tildeles ved tilslutning til Kombits afsendelsessystemet i Digital posts administrationsportal. Yderligere skal der indhentes et SysID fra den valgte Fjernprintleverandør Disse SysID-er skal registreres i Serviceplatformen ved indgåelse af serviceaftale for SF1600.

Læs mere om Serviceplatformens generelle vilkår for leverandører her.

Læs mere om Serviceplatformens generelle vilkår for kommuner her.
UUID
8f3736b3-1f5e-4304-b094-10be38ffbf49
Aftaler
For at oprette Serviceaftaler på denne service, skal du logge på STS Administration.